1
STATUT
POLSKIEGO TOWARZYSTWA
PRZERÓBKI KOPALIN
(w brzmieniu przyjętym Uchwałą Walnego Zebrania Członków
z dnia ………..2025)
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Polskie Towarzystwo Przeróbki Kopalin, zwane dalej PTPK lub Towarzystwo, działa
na mocy Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20
poz. 104 z późniejszymi zmianami) oraz na podstawie niniejszego Statutu.
§ 2
PTPK jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym towarzystwem zrzeszającym osoby
zajmujące się zagadnieniami przeróbki surowców mineralnych, surowców wtórnych
i odpadowych.
§ 3
Terenem działalności PTPK jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz
Towarzystwa jest miasto Kraków.
§ 4
PTPK posiada osobowość prawną.
§ 5
PTPK może b członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji naukowych,
technicznych i gospodarczych.
§ 6
1. Towarzystwo używa pieczęci z napisem POLSKIE TOWARZYSTWO
PRZERÓBKI KOPALIN.
2. W kontaktach międzynarodowych towarzystwo może używać pieczęci w innych
językach.
3. Nazwy obcojęzyczne PTPK przekładem nazwy Towarzystwa, a brzmienie
tych nazw określa i zatwierdza Zarząd Towarzystwa.
§ 7
1. Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników.
3. Działalność PTPK, w tym wszystkich jego władz i jednostek organizacyjnych,
jest jawna, z wyjątkiem przebiegu posiedzeń Sądu Koleżeńskiego.
2
Rozdział 2
Cele PTPK i sposoby ich realizacji
§ 8
Celami Towarzystwa są:
1) skupianie członków Towarzystwa wokół problemów i zadań stojących
przed przeróbką kopalin;
2) inspirowanie przedsięwzięć mających na celu uszlachetnianie surowców
mineralnych, wtórnych i odpadowych, rozwijanie technologii i techniki oraz
ochronę środowiska przyrodniczego;
3) kształtowanie opinii, dokonywanie ocen oraz wypowiadanie się w sprawach
przeróbki kopalin;
4) upowszechnianie wiedzy, doświadczeń i osiągnięć w dziedzinie przeróbki
i wiążących się z nią problemów pozyskania kopalin i użytkowania surowców
mineralnych;
5) organizacja systemu dokształcania oraz podnoszenia kwalifikacji kadr
technicznych;
6) popularyzowanie krajowych i międzynarodowych konferencji i kongresów
przeróbczych i innych poruszających problemy przeróbki kopalin;
7) organizowanie życia kulturalnego i towarzyskiego członków.
§ 9
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1) organizowanie periodycznych zebrań członków Towarzystwa,
2) organizowanie wykładów, odczytów i wystaw,
3) organizowanie seminariów, sympozjów, konferencji, zjazdów naukowych,
4) organizowanie uczestnictwa członków Towarzystwa w międzynarodowych
imprezach (wystawy, konferencje, kongresy itp.) związanych z przeróbką
kopalin,
5) organizowanie i prowadzenie szkoleń i kursów z zakresu przeróbki kopalin,
6) wydawanie czasopisma branżowego ujmującego profil odpowiadający
działalności Towarzystwa,
7) współpracę z innymi stowarzyszeniami, zakładami przeróbki kopalin,
instytucjami państwowymi i samorządowymi, jednostkami naukowymi i innymi
instytucjami działającymi w zakresie przeróbki kopalin,
8) działalność na rzecz ochrony środowiska, propagowanie akcji, inicjatyw,
propagowanie nowoczesnych technologii i rozwiązań ekologicznych,
9) udzielanie pomocy członkom Towarzystwa w sprawach zawodowych,
10) ustanawianie i nadawanie nagród i odznak Towarzystwa,
11) inicjowanie i wyrażanie stanowiska wobec projektów aktów prawnych
związanych z przeróbką surowców,
12) wnioskowanie o przyznanie nagród, odznak i odznaczeń branżowych
i państwowych,
13) prowadzenie działalności gospodarczej, z której dochód w całości
przeznaczony jest na realizację celów statutowych.
3
§9a
PTPK prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:
1) Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.13.Z),
2) Pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania
(58.19.Z),
3) Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych
i technicznych (72.10.Z),
4) Działalność agencji reklamowych (73.11.Z),
5) Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z),
6) Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji
zawodowych w formach pozaszkolnych (85.59.B ).
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
1. Do Towarzystwa przystępować mogą osoby zajmujące się problematyką
przeróbki kopalin oraz zagadnieniami z nią związanymi.
2. Członkami mogą zostać osoby zatrudnione w przemyśle, nauce, firmach
prywatnych i innych, emeryci oraz studenci dwóch ostatnich lat studiów.
3. Członkami Towarzystwa mogą być również cudzoziemcy.
§ 11
Nowych członków Towarzystwa przyjmuje Rada Towarzystwa na wniosek dwóch
członków Towarzystwa, większością 2/3 głosów poprzez głosowanie jawne.
§ 12
1. Towarzystwo składa się z:
a) członków zwyczajnych krajowych,
b) członków zwyczajnych zagranicznych,
c) członków honorowych,
d) członków wspierających.
2. Członkiem zwyczajnym krajowym może zostać osoba fizyczna posiadająca
obywatelstwo polskie, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i
nie pozbawiona praw publicznych, która składa deklarację realizacji
zadań statutowych Towarzystwa oraz zobowiązuje się do opłacania składek
członkowskich.
3. Członkiem zwyczajnym zagranicznym może zostać osoba fizyczna
nieposiadająca obywatelstwa polskiego, posiadająca pełną zdolność do
czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która składa
deklarację realizacji zadań statutowych Towarzystwa. Członkowie zagraniczni
mogą być na podstawie uchwały Rady Towarzystwa zwolnieni z opłacania
składek członkowskich.
4. Członkiem honorowym może być osoba, posiadająca pełną zdolność do
czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która wniosła
doniosłe zasługi dla Towarzystwa, odznaczyła się wybitnymi pracami
naukowymi lub zasłużyła się znakomicie na polu techniki lub przemysłu.
Członkowie honorowi nie opłacają składek. Członkowie honorowi ma takie
same prawa i obowiązki jak członkowie zwyczajni.
4
5. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub osoba prawna, która
złożyła deklarację pomocy finansowej lub rzeczowej. Członek wspierający
opłaca składkę roczną w wysokości co najmniej dziesięciokrotnej składki
rocznej członka zwyczajnego. Członkowie wspierający będący osobami
prawnymi wykonują prawa członków zwyczajnych, za wyjątkiem biernego
prawa wyborczego, przez swojego przedstawiciela.
6. Zarząd prowadzi ewidencję członków Towarzystwa.
§ 13
1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje wskutek:
1) śmierci członka Towarzystwa lub utraty osobowości prawnej przez członka
wspierającego,
2) złożenia przez członka Towarzystwa do Zarządu pisemnego oświadczenia
o wystąpieniu z Towarzystwa,
3) skreślenia z listy członków Towarzystwa na mocy uchwały Zarządu z
powodu zalegania z płaceniem składek przez co najmniej dwa lata,
4) wykluczenia z Towarzystwa orzeczeniem sądu koleżeńskiego z powodu
nieprzestrzegania postanowień Statutu,
5) skazania członka Towarzystwa prawomocnym wyrokiem sądowym na
utratę praw publicznych,
6) utraty przez członka Towarzystwa pełnej zdolności do czynności
prawnych.
2. Uchwałę o skreśleniu z listy członków Towarzystwa podejmuje Zarząd.
Uchwała zawiera wskazanie podstawy skreślenia. O skreśleniu informuje się
członka, doręczając mu kopię uchwały Zarządu o skreśleniu, z pouczeniem
o przysługującym prawie wniesienia odwołania do Walnego Zebrania
Członków w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały o skreśleniu.
§ 14
Członkowi Towarzystwa przysługuje prawo:
1) biernego i czynnego udziału w wyborach do władz Towarzystwa,
2) uczestniczenia w obradach Walnego Zebrania Członków,
3) korzystania z wszelkich form działalności Towarzystwa, a w szczególności
uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach i innych
wydarzeniach organizowanych przez Towarzystwo,
4) przedstawiania kandydatów na nowych członków Towarzystwa,
5) występowania z wnioskami, postulatami, opiniami do władz Towarzystwa,
6) korzystania z ulg przysługujących członkom Towarzystwa,
7) noszenia odznaki członkowskiej,
8) zaskarżenia do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu o skreśleniu
z listy członków oraz
9) zaskarżenia do Walnego Zebrania Członków uchwały Sądu Koleżeńskiego
dotyczącej tego członka.
§ 15
Członek Towarzystwa zobowiązany jest do:
1) przestrzegania postanowień statutu Towarzystwa oraz regulaminów i uchwał
organów Towarzystwa,
2) udziału w realizacji celów statutowych i zadań nałożonych przez Towarzystwo,
5
3) opłacania składek członkowskich,
4) dbania o dobre imię Towarzystwa.
Rozdział 4
Władze Towarzystwa
§ 16
Władzami Towarzystwa są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Rada Towarzystwa,
3) Zarząd,
4) Komisja Rewizyjna,
5) Sąd Koleżeński.
§ 17
1. Wyboru członków Zarządu, Rady Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej i Sądu
Koleżeńskiego dokonuje Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym.
2. Członkami Zarządu, Rady Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej i Sądu
Koleżeńskiego zostają kandydaci, którzy w wyniku wyborów otrzymali
kolejno największą liczbę głosów na listach do tych organów.
3. Mandaty członków władz Towarzystwa wygasa na zwyczajnym Walnym
Zebraniu Członków.
4. Członek Towarzystwa nie może pełnić funkcji Prezydenta Rady przez
kolejne dwie kadencje.
5. Jeżeli Prezydentem Rady zostaje członek Rady w trakcie swej kadencji
w Radzie, Walne Zebranie Członków przeprowadza wybory uzupełniające
skład Rady.
6. W przypadku złożenia rezygnacji, skreślenia z listy członków lub śmierci
członka organu Towarzystwa w trakcie kadencji, na jego miejsce wchodzi
następny w kolejności uzyskanej liczby głosów kandydat z listy wyborczej
do danego organu.
Walne Zebranie Członków
§ 18
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
§ 19
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) uchwalanie statutu Towarzystwa i jego zmian,
2) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
3) wybór członków władz Towarzystwa,
4) udzielanie członkom władz Towarzystwa absolutorium z wykonania przez
nich obowiązków,
5) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa,
6) wybór i zmiany składu Rady Redakcyjnej czasopisma Inżynieria Mineralna,
7) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków
Towarzystwa lub jego władze,
8) rozpatrywanie odwołań od uchwał Sądu Koleżeńskiego i odwołań od
uchwał Zarządu o skreśleniu z listy członków Towarzystwa,
6
9) podejmowanie uchwał w sprawie nadania lub pozbawienia tytułu członka
honorowego,
10) uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków i zatwierdzanie
regulaminów działania poszczególnych organów Towarzystwa,
11) uchylanie uchwał Zarządu lub Rady Towarzystwa sprzecznych z prawem
lub ze Statutem lub godzących w interes Towarzystwa,
12) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego
majątku,
13) podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do
kompetencji innych władz Towarzystwa.
§ 20
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków Zarząd zwołuje raz w roku.
3. Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zebrania Członków należy:
1) wybór pięciu członków Zarządu na okres kadencji,
2) wybór Prezydenta Rady, trzech Wiceprezydentów Rady i Sekretarza
Rady Towarzystwa na okres kadencji,
3) wybór trzech członków Komisji Rewizyjnej na okres kadencji,
4) wybór pięciu członków Sądu Koleżeńskiego na okres kadencji,
5) zatwierdzenie rocznego sprawozdania z działalności sporządzonego
przez Zarząd,
6) udzielenie członkom Zarządu absolutorium za okres kadencji,
7) zatwierdzenie rocznego sprawozdania z działalności Rady
Towarzystwa,
8) udzielenie członkom Rady Towarzystwa absolutorium za okres
kadencji.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd stosownie do
potrzeb w sprawach należących do kompetencji Walnego Zebrania
Członków:
1) z własnej inicjatywy Zarządu,
2) na wniosek Rady Towarzystwa,
3) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
4) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków
zwyczajnych krajowych.
5. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków
w ciągu 45 dni od dnia otrzymania wniosku określonego w ust. 4 pkt 2) do
pkt 4) i umieścić w porządku obrad sprawy objęte złożonym wnioskiem.
6. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd
zawiadamia Członków nie później niż na 14 dni przed datą Walnego
Zebrania.
7. Zawiadomienie może b dokonane w formie listu wysłanego pocztą lub
w formie wiadomości wysłanej na adres poczty elektronicznej wskazany
przez Członka.
§ 21
1. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie:
Przewodniczący i Sekretarz.
7
2. Prezydium Walnego Zebrania Członków wybierane jest w głosowaniu
jawnym zwykłą większością głosów obecnych na Zebraniu członków
Towarzystwa.
3. Sekretarz Walnego Zebrania sporządza protokół z obrad, który podpisuje
wraz z Przewodniczącym.
§ 22
1. Dla ważności obrad i podejmowanych uchwał Walnego Zebrania Członków
potrzebna jest obecność co najmniej 1/5 liczby członków zwyczajnych
krajowych.
2. Jeżeli Walne Zebranie Członków nie dojdzie do skutku w pierwszym
wyznaczonym terminie z powodu braku wymaganej liczby obecnych
członków, po upływie 1/2 godziny rozpoczynają się obrady w drugim
wyznaczonym terminie Walnego Zebrania Członków, które staje się zdolne
do ważnego podejmowania uchwał bez względu na liczbę obecnych
członków, ale tylko odnośnie spraw umieszczonych w porządku obrad
pierwszego Zebrania.
3. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością
głosów, za wyjątkiem uchwały o zmianie Statutu, dla której wymagana jest
większość 2/3 głosujących oraz uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, dla
której wymagana jest większość 3/4 głosujących przy obecności co
najmniej 1/5 ogólnej liczby członków.
4. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym,
z wyjątkiem wyboru członków organów Towarzystwa, których wybiera się
w głosowaniu tajnym.
Rada Towarzystwa
§ 23
1. Rada Towarzystwa jest organem wypracowującym kierunki działalności
merytorycznej, organizacyjnej i finansowej Towarzystwa.
2. Rada Towarzystwa składa się z Prezydenta, trzech Wiceprezydentów
i Sekretarza Rady Towarzystwa wybieranych przez Walne Zebranie
Członków.
3. Kadencja Rady Towarzystwa wynosi 3 lata i jest wspólna, z wyjątkiem
funkcji Prezydenta Rady, którego kadencja trwa 1 rok.
4. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej raz na kwartał i zwoływane
przez Prezydenta.
5. Uchwały Rady zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów
przy obecności co najmniej 3 członków Rady (quorum); w przypadku
równości głosów decyduje głos Prezydenta.
6. Posiedzeniom Rady przewodniczy Prezydent lub w razie jego nieobecności
- inny członek Rady przez niego wyznaczony.
7. Z posiedzenia Rady Sekretarz sporządza protokół, który podpisuje
Prezydent i Sekretarz.
8. Rada Towarzystwa może uchwalić regulamin swojego działania, który
wymaga zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków.
8
§ 24
Do kompetencji Rady Towarzystwa należy:
1) opiniowanie programów i sprawozdań Zarządu z działalności Towarzystwa,
2) podejmowanie z własnej inicjatywy uchwał dotyczących Towarzystwa,
3) przyjmowanie i skreślanie członków Towarzystwa,
4) rozpatrywanie wniosków Zarządu w sprawie przyjęcia członków
wspierających,
5) rozpatrywanie i opiniowanie wniosków o nadanie lub pozbawienie godności
członka honorowego Towarzystwa,
6) sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Rady,
7) wnioskowanie o nadanie orderów, odznaczeń, odznak, stopni górniczych,
szpad i kordzików górniczych i innych wyróżnień dla członków
Towarzystwa.
Zarząd
§ 25
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa i reprezentuje je na
zewnątrz.
2. Zarząd składa się z pięciu członków wybieranych przez Walne Zebranie
Członków.
3. Kadencja Zarządu wynosi 3 lata i jest wspólna.
4. Na pierwszym po wyborach posiedzeniu członkowie Zarządu wybierają
spośród siebie Prezesa, dwóch Wiceprezesów, Sekretarza i Skarbnika.
5. Członkowie Zarządu nie mogą odmówić pełnienia funkcji, na którą zostali
wybrani większością głosów członków Zarządu.
6. Za swą działalność Zarząd odpowiada przed Walnym Zebraniem
Członków.
§ 26
Do kompetencji Zarządu należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa,
2) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
3) realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
4) uchwalanie rocznych lub wieloletnich programów działalności Towarzystwa,
5) uchwalanie rocznych budżetów,
6) sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Towarzystwa,
7) zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
8) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku
nieruchomego Towarzystwa,
9) przedstawianie Radzie Towarzystwa kandydatów na członków
wspierających i honorowych,
10) podejmowanie uchwał o skreśleniu członka Towarzystwa,
11) prowadzenie ewidencji członków oraz ewidencji opłacania składek,
12) przygotowanie i przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków wniosków
dotyczących działalności Towarzystwa w sprawach zastrzeżonych do
kompetencji Walnego Zebrania Członków,
13) przedstawianie sprawozdań na posiedzeniu Walnego Zebrania Członków,
9
14) wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków w sprawie wysokości
składek członkowskich,
15) zawiadamianie Krajowego Rejestru Sądowego oraz organu nadzorującego
Towarzystwa o zmianach w organach Towarzystwa oraz o zmianach
dotyczących Statutu.
§ 27
1. Do reprezentowania Towarzystwa na zewnątrz, składania oświadczwoli
we wszystkich sprawach Towarzystwa, w tym do zaciągania zobowiązań
majątkowych w imieniu Towarzystwa, wymagana jest reprezentacja łączna
w ten sposób, że Prezes działa zawsze łącznie z innym członkiem Zarządu.
2. W sprawach dotyczących zobowiązań majątkowych o wartości
przekraczającej jednorazowo lub łącznie w okresie roku kalendarzowego
kwotę 25.000 zł, Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwały.
3. Zarząd Towarzystwa ma prawo zaciągać zobowiązania finansowe i inne
w granicach posiadanych przez PTPK środków, chyba że Walne Zebranie
Członków postanowi inaczej.
4. Zarząd może uchwalić regulamin swojego działania, który wymaga
zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków.
§ 28
1. Posiedzenia Zarządu odbywa się zgodnie z zaistniałymi potrzebami,
jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes z co najmniej 3-dniowym
wyprzedzeniem i zawiadamia o przedmiocie obrad.
3. Uchwały zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy
obecności co najmniej 3 członków Zarządu (quorum).
4. Uchwały mo b podejmowane tylko w tych sprawach, o których
powiadomiono wszystkich członków Zarządu.
5. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes lub w razie jego nieobecności
inny członek Zarządu przez niego wyznaczony.
6. Z posiedzenia Zarządu Sekretarz sporządza protokół, który podpisuje
Prezes i Sekretarz.
Komisja Rewizyjna
§ 29
Komisja Rewizyjna jest władzą Towarzystwa powoła do sprawowania kontroli
wewnętrznej nad jego działalnością.
§ 30
1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybieranych przez Walne
Zebranie Członków.
2. Kadencja Komisji Rewizyjnej wynosi 3 lata i jest wspólna.
3. Na pierwszym po wyborach posiedzeniu członkowie Komisji Rewizyjnej
wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego i
Sekretarza.
4. Komisja Rewizyjna może uchwalić regulamin swojego działania, który
wymaga zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków.
10
§ 31
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola całokształtu działalności Towarzystwa,
2) przeprowadzanie okresowych kontroli rachunków Towarzystwa oraz
rzetelności prowadzenia ksiąg rachunkowych,
3) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi
z przeprowadzonych kontroli,
4) prawo zwołania posiedzenia Zarządu w celu omówienia uwag,
wniosków i zaleceń wynikających z przeprowadzonych kontroli,
5) prawo zwołania Walnego Zebrania Członków w przypadku nie zwołania
go przez Zarząd w terminie określonym w Statucie,
6) roczne badanie rachunków Towarzystwa i sprawozdania z działalności
Towarzystwa, które Zarząd zobowiązany jest przedłożyć
w uzgodnionych terminach, jednak nie źniej niż na 14 dni przed
terminem obrad zwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
7) składanie na zwyczajnym Walnym Zebraniu Członków informacji
o wynikach oceny i wniosków w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
z działalności Towarzystwa oraz w sprawie absolutoriów dla członków
Zarządu i Rady Towarzystwa.
2. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane w głosowaniu jawnym,
zwykłą większością, w pełnym składzie Komisji.
§ 32
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć z głosem
doradczym w posiedzeniach Zarządu i Rady Towarzystwa.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo żądania od członków i władz
Towarzystwa złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących
kontrolowanych spraw.
3. Członkowie Komisji nie mogą pełnić innych funkcji we władzach
Towarzystwa.
Sąd Koleżeński
§ 33
1. Sąd Koleżeński jest organem Towarzystwa powołanym do rozstrzygania
sporów wewnątrz Towarzystwa.
2. Sąd Koleżeński składa się z pięciu członków wybieranych przez Walne
Zebranie Członków.
3. Kadencja Sądu Koleżeńskiego wynosi 3 lata i jest wspólna.
4. Na pierwszym po wyborach posiedzeniu członkowie Sądu Koleżeńskiego
wybierają spośród siebie Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego
i Sekretarza.
5. Sąd Koleżeński działa według uchwalonego przez siebie regulaminu, który
wymaga zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków.
6. Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić innych funkcji we
władzach Towarzystwa.
11
§ 34
1. Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
1) rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami
Towarzystwa na tle jego działalności,
2) rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami
Towarzystwa a władzami Towarzystwa,
3) rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem przez członków
postanowień statutu Towarzystwa,
4) rozpatrywanie spraw o naruszenie etyki zawodowej, praw autorskich
oraz zasad współżycia społecznego w Towarzystwie,
5) nakładanie kar organizacyjnych: upomnienia, nagany, zawieszenia
w prawach członkowskich do 2 lat, wykluczenia z Towarzystwa.
2. Sąd Koleżeński podejmuje działania z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1) członka lub grupy członków Towarzystwa,
2) Zarządu lub Rady Towarzystwa lub Komisji Rewizyjnej.
§ 35
1. Postępowanie przed Sądem Koleżeńskim toczy się na zasadzie równości
stron, z zapewnieniem stronom prawa do obrony, a także z prawem
odwołania się od uchwały Sądu Koleżeńskiego do Walnego Zebrania
Członków.
2. Uchwały Sądu Koleżeńskiego podejmowane w głosowaniu jawnym,
zwykłą większością w pełnym składzie Sądu.
Rozdział 5
Fundusze i Majątek Towarzystwa
§ 36
1. Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
2. Fundusze powstają z:
1) składek członkowskich,
2) spadków, zapisów, darowizn
3) dotacji,
4) dochodów z działalności statutowej Towarzystwa,
5) dochodów z majątku Towarzystwa,
6) dochodów z działalności gospodarczej Towarzystwa,
7) zbiórek publicznych.
3. Fundusze służą do realizacji celów statutowych.
4. Składki członkowskie powinny bwpłacane do końca pierwszego kwartału
każdego roku, którego składka dotyczy, na konto Towarzystwa.
Rozdział 6
Zmiana Statutu oraz likwidacja Towarzystwa
§ 37
1. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu podejmuje Walne Zebranie Członków
na wniosek Zarządu, Rady Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej lub 1/5
ogólnej liczby członków.
12
2. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu wymaga większości 2/3
głosujących.
3. Zmiana Statutu musi być przewidziana w porządku obrad Walnego
Zebrania Członków, a tekst proponowanych zmian powinien być podany
członkom do wiadomości nie później niż na 30 dni przed Walnym
Zebraniem Członków.
§ 38
1. Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków
na wniosek Zarządu, Rady Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej lub 1/5
ogólnej liczby członków.
2. Przyjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa wymaga większości
3/4 głosujących przy obecności co najmniej 1/5 ogólnej ilości członków.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie
Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie
majątku Towarzystwa pozostałego po uregulowaniu wszystkich
zobowiązań.
4. Likwidatorami Towarzystwa członkowie jego Zarządu, chyba że uchwała
Walnego Zebrania Członków stanowi inaczej.
§ 39
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie, mają zastosowanie
przepisy Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20,
poz. 104 z późniejszymi zmianami) i inne właściwe przepisy prawa.
Niniejszy Statut został uchwalony na Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Członków Polskiego
Towarzystwa Przeróbki Kopalin w dniu …………….. r. w Krakowie.